Friday 29 February 2008

真喜的来函

和真喜这日本女生认识了整10年了,读着她省略了文法,很“马来市场”的信,被她呼作Cikgu,我真惭愧自己不是一个好的马来语言启蒙老师。

想当年,我也曾经做过马来语补习老师。没有想到涩谷那个语言补习中心的主任竟然会录用自己,其实我原来去应征当广东话补习老师的职位,正好广东话的班刚被同一所大学一名来自广东的留学生填了空缺。我又毛推自荐自己会马来语,主任于是放胆让我作该中心马来语课程补习班“开山鼻祖”。

那些荒唐岁月说来话长,想起不仅莞尔。
“Nama saya....,aa,“ saya bukan orang Jepun”,“hari ini hari sabtu”...等等,那个时候,我的脸皮厚到~~不得了!竟然敢以中小学那不咸不淡的语文知识,以及在家的时候和隔壁家小表弟补习马来文的少许记忆,一边挤出旧日对马来语文的基本知识,一边翻字典;也不怕误人子弟兼职教了大约一年基础马来文。每次被问到语塞我就说:“CHODO,给我一点时间,下个星期告诉你”,然后再回家下功夫苦苦研究个究竟给同学们解答。

由于我个子不高,加上看起来又不怎么有自信,所以唤我为Cikgu的学生寥寥无几,真喜是其中一个。从来没有见过像她那么喜欢马来文化,坚持马来语学习的语言爱好者。这些年,她只身赴马,马不停蹄地学习马来语,工作之余,还参与马来舞蹈。反观自己,由日本回到狮城以来一直没有用到这个语言,和马来文的距离渐行渐远渐无书。
对那个记忆深刻却又不得不舍弃的语言啊,我是感慨良多,

在它的影子上加点盐巴
腌起来 风干
老的时候
下酒


Dear Cikgu ,

Apa khabar? Saya sihat je... Saya masih ada kat KL ni...
Cikgu nak pegi Jepun lagi?? Bagusnya... I balik ke Jepun pada bulan depan. tapi cuma 1 minggu lebih je.
Sekarang I masih menari juga. Latihan tu terlalu banyak dan kebanyakannya I pegi practice...
I ada latihan pada hari Khamis sampai Hari Ahad.
Khamis, Jumaat ada kelas dari pkl 8-10mlm. lepas tu, ari Sabtu ada kelas dari 5-7ptg,8-10mlm. Ari Ahad ada kelas Mak yong dari pkl 10-12 pg, lepas tu ada kelas ptg pulak dari pkl 5-7ptg.
So selain daripada kelas tarian, I pegi gym juga. itu ari isnin, selasa, rabu kalau i boleh. kalau kawan i ajak makan then i pegi gym ari yg lain.

so hari-hari i buat excercise then x ada belajar.... teruk betul...
Sepatutnya I kena belajar lagi... tapi setakat ni I x der masa...
xpe....I masih ada kat sini...lepas abis kelas tarian pada bulan 9, i akan merancang lagi...hahaha...

Cikgu, bila nak pegi Jepun? Nanti bagitau lah,ya...
I akan melawat cikgu ke singapura.
sebelum cikgu pegi jepun...
hopefully....

I berharap keluarga cikgu semuanya sihat dan ceria selalu.

No comments:

Yume

Google 蝋燭の芯

東京溫度

Followers

百合の謡う

百合の謡う

心灵漂泊者的故乡

My photo
Life may change,but it may fly not; Hope may vanish,but can die not; Truth be veiled, but still it burtneth;Love repulsed,----but it returneth.人生の中に夢があるのではなく夢の中に人生がある. 没有花吗,有歌我献给你;没有歌吗,有话在我心里;没有话吗,有梦我告诉你。 I'm walking in the favour of God, his grace and mercy has brought me this far. I will believe all that His word says about me; lack and poverty, it's not my destiny. I'm walking, I'm living, I'm walking in the favour of GOD. His favour (his favour) is better (is better) than life to me, the blessings of Jesus make me rich in victory.

Yume